Let er eens op de hoeveelheid communicatie die er per dag op je afkomt. Reclamefolders in de brievenbus, displays in de supermarkt. Een direct mailing op je bureau, alle banners op je favoriete websites. De emailnieuwsbrief waarop je je hebt geabonneerd. Het briefpapier van je werk, de belettering van de vrachtwagen voor je in de file. De catalogus van de Zweedse meubelgigant.
Al die verschillende communicatie-uitingen zijn ontworpen en gepubliceerd om duidelijk en haarscherp tot je te komen. Het omzetten van zo’n creatief ontwerp naar een technisch document dat geschikt is voor publicatie heet dtp’en. DTP staat voor desktop publishing en betekent niks meer dan op je computer (desktop) communicatie gereed maken voor publicatie.
No Panic is al jaren een kei in het uitrollen van Point-of-Sale (POS) materiaal voor retailcampagnes van allerlei A-merken in het supermarktschap. Van vloerdisplay’s tot wobblers. Deze materialen zijn vaak voorzien van stansvormen, boorgaten en plakranden. Soms zijn ze afgewerkt met spot UV of laminaat. Al die verschillende manieren van afwerken vragen om een specifieke aanlevering bij de producent. No Panic heeft die kennis in huis en levert al jaren POS-materiaal voor klanten zoals Kraft Heinz en Procter & Gamble.
Bij het opmaken van brochurelijnen en periodieken is het essentieel om efficiënt en consequent te dtp’en. De software van tegenwoordig biedt veel mogelijkheden terugkerende elementen vast te leggen. Denk aan de layout, typografie, opmaakelementen zoals kaderteksten en vaste rubrieken. Het opzetten van een basisstramien is een precieze klus, maar daarna gaat het opmaken van verschillende publicaties veel gemakkelijker. Voor Oral-B, Gillette en Braun maken we de jaarlijkse assortimentsoverzichten en onze brochures voor AAF, Samsung en Nouryon (de voormalige chemietak van AkzoNobel) kun je over de hele wereld tegenkomen.
Er is van alles te zien op het beeldscherm. De ‘usual suspects’ zoals banners, websites, emailings ken je wel. Maar er zijn ook e-books, PDF’s of e-pubs. Deze publicaties moeten goed leesbaar zijn op het scherm en dat verreist een andere opmaak. Pixels in plaats van millimeters en andere bestandsformaten. Voor onder andere Jacobs Douwe Egberts verzorgen we e-books, en voor Guinness zowel de digitale banners als de print advertenties.
Het ene groen is het ander niet. Er is bijvoorbeeld een RGB (80-184-72) Groen, CMYK (70-0-100-0) groen, PMS 362, RAL 6018 en een HEX 50b848 groen. Wij zorgen ervoor dat jouw groen er overal hetzelfde uitziet.
Elke leverancier heeft z’n eigen aanleverspecificaties. Een A5 flyer aanleveren is niet zo heel spannend, maar een winkeldisplay in vijf-kleurendruk, met een UV spotvernis en artwork wat gestanst moet worden, vraagt meer technische knowhow. Bij No Panic leveren we alles feilloos aan. Word je duizelig bij vaktermen als kleurprofielen, certified PDF, CMYK, afloop, zetspiegels, Coated en Uncoated PMS? Geen nood; wij niet.
Op een mooie dag in mei kregen we de vraag om te helpen bij de uitrol van de nieuwe introductiecampagne ‘Smeren of strooien’ van Venz. Hiermee wilden ze chocopasta introduceren naast de bestaande hagelslag.
Soms is werk ook gewoon lekker. Wij mochten de Belgische bieren proeven en de geschenkverpakking ontwerpen.
Soms vragen mensen wel eens aan mij, ‘wat is nou een typische klus voor No panic?’ Vaak gebruik ik deze case dan als voorbeeld. Hier zit alles in waar we goed in zijn.